Review van de prachtige BMW Z4 Roadster sDrive20i

BMW heeft de Z4 in een nieuw jasje gestoken. Deze Z4 is sneller, sportiever maar vooral een stuk mooier dan zijn voorganger. Toch blijft de Z4 een echte BMW.

Het uiterlijk

Persoonlijk vind ik het nieuwe uiterlijk van de Z4 echt stukken beter dan zijn voorganger. De wagen oogt een stuk sportiever. De roadster is dan ook een stuk breder. Zonder de spiegels is de wagen 186,4 cm breed, inclusief spiegels komt dit uit op een meter of 2. Dit is 7 centimeter breder dan zijn voorganger, niet niets dus. Ook heeft de wagen hoekerige lijnen. Eén ding is in ieder geval zeker, als je dit kanon in je binnenspiegel ziet, ga je wel aan de kant.

De prestaties

De instapversie van de Z4 heeft een vermogen van 197 pk. Alhoewel bijna 200 pk niet veel klinkt is ze wel snel. Door het lage gewicht van 1505 en het hoge koppel van 320 Nm schiet het binnen 6,6 seconden van nul naar 100. Niet spectaculair, maar wel snel. Gelukkig gaat het bij deze auto niet om de 0 naar 100 tijd maar om het bochtenwerk. Doordat de wagen een zeer korte wielbasis heeft zijn de meeste bochten geen probleem. Mede door de sportieve banden en de lage rijpositie kan je door bochten met snelheden die je niet voor mogelijk houdt. Tijdens het uitvoegen op de snelweg hoef je eigenlijk niet te remmen. Scheuren door de bergen van bijvoorbeeld de Eiffel is geen probleem. Een klein driftje kan zo uit de mauw worden geschud.

De beleving

Deze auto moet je ervaren om te snappen waarom je er een moet kopen. Bij binnenkomst in de wagen voel je meteen het comfort en de luxe. Je zit lekker, je hebt een mooi scherm voor je en alles is in te stellen naar jouw voorkeuren. Daarbij komt het feit dat het dak razendsnel kan worden opgeklapt. Binnen 10 seconden is het dak eraf, ook rijdend is dit geen probleem. Met de wind in je haren en de zon op je hoofd is dit een heerlijke auto. Daarbij is de sport-stand een genot. Bij hogere toeren begint de auto te knetter en te pruttelen. Elke tunnel is in de sportstand een genot. Alhoewel het geluid misschien niet helemaal echt is, tovert het een lach op je gezicht.

Snufjes

De Z4 is standaard uitgerust met een headup-display, dit heb je ook wel zeker nodig. Door het gemak waarmee je hardrijdt is het oppassen geblazen met flitspalen en politie. Door de headup-display kan je zonder op je teller te kijken genieten van de buitenomgeving zonder om de haven klap geflitst te worden. Nog een handig snufje van de auto zijn de elektrisch in te stellen stoelen. Een van de voordelen van deze optie is dat je de stoelen zo kan instellen dan je lichaam in de stoel wordt vastgegrepen. Zo kan je je optimaal voorbereiden op het bochtenwerk dat gaat komen.

Testrit

Tijdens de testrit met de prachtige Z4 heb ik eigenlijk alleen maar genoten. Wij zijn voor een weekend naar de Eiffel in Duitsland gereden. Een gebied waar iedere auto of motor liefhebber naartoe zou moeten. Zodra je over de Duitse grens heen bent begint het feest. Je hebt er de Autobahn, waar we de topsnelheid hebben getest, maar bovendien ook prachtige wegen. Ook weten de Duitsers een stuk beter wat doorrijden is. Waar de gemiddelde Nederlander overal precies de toegestane snelheid rijden doen zij het anders. In dorpjes en stadjes wordt er netjes aan de regels gehouden maar daarbuiten scheurt iedereen ver boven de limiet, heerlijk.
Specificaties

Nieuwste Berichten

Home

Contact

Copyright 2022 © All rights Reserved. Design by Martijn Smittenaar